lördag 12 april 2014

30 days of books - Dag 12


12. Dina favoritförfattare.

Den här är väldigt svår, eftersom jag tycker om många olika författare och de har alla sina unika sätt att skriva, så de blir svåra att jämföra. 
Men min favoritförfattare skulle jag nog säga är Tahereh Mafi som skrivit ”Rör mig inte”-serien. Jag älskar hennes poesi-liknande sätt att skriva, då hon också fint väver in ett visst sätt att skriva med överstrukna meningar som såhär och även hur hon använder siffror på ett specifikt sätt, och hur huvudpersonen Juliet ser saker och ting. Tahereh Mafi tar upp samhällsorättvisor i sina böcker och även om de utspelar sig i en dystopi, så finns det många kopplingar till vårt samhälle idag. Rika människor med överflöd, fattigdom och hunger, människor med makt och vapen (där det kan gå överstyr). 

Ett exempel är ur den första boken i serien (Rör mig inte) : ” Smutsiga pengar droppar från väggarna, ett års ranson mat har ödslats på marmor golv, hundratusentals dollar i medicinskt bistånd har gått till tjusiga möbler och persiska mattor. Jag känner den konstgjorda värmen strömma in genom luftventiler och tänker på barn som skriker efter rent vatten. Jag kisar genom kristallkronor och hör mödrar vädja om nåd. Jag ser en ytlig värld existera mitt i en fruktansvärd verklighet och jag kan inte andas.” 
Visst skriver hon på ett fint sätt ändå?
Fortsättningen på ”Rör mig inte” heter ”Rädda mig inte” (kom ut 2013). Fortsättningen heter ”Ignite Me” på engelska och kom ut 4 februari 2014 (jag vet inte om den översatts än). Sen har Tahereh Mafi även släppt några mindre noveller från olika karaktärers perspektiv, som jag inte haft turen att läsa än!
Jag utsåg alltså Tahereh Mafi som min favoritförfattare på grund av hennes vackra och unika skrivsätt och hennes sätt att skriva kring samhället, och så har hon lyckats skriva en väldigt bra dystopi-historia. Jag kan lägga ut en recension på "Rör mig inte", om ni vill! 

Kram Matilda :) 
Vem är er favoritförfattare? 

Pssst: Jag tror att "Rör mig inte" ska bli film! 20th Century Fox har köpt filmrättigheterna. Det känns både roligt, men också lite synd att även denna underbara bok ska mixtras ihop för att spelas upp på en bioduk. När det blir film är det lätt att förlora de "bilder" man har i sitt eget huvud, om du vet vad jag menar? I alla fall, vi får se hur det går, och om det blir en film blir den säkert bra! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar