onsdag 16 april 2014

30 days of books - Dag 16

16. En bok som du inte har läst och inte heller tänker läsa.


Någon som känner igen bokomslaget?
I somras läste jag boken Gone av Michael Grant, som är den första av en serie i fem böcker. Serien ser ut såhär:
1. Gone
2. Hunger
3. Lies
4. Plague
5. Fear
6. Light
Men, fortsättningarna tänker jag inte läsa. Gone var en helt okej bok, som fått mycket bra kritik bl.a. från The Guardian och Amazon.com, men jag känner inte dragningen att jag bara måste läsa de andra fyra böckerna av serien. Det är en sci-fi bok och dystopi, vilket jag vanligtvis brukar tycka om, men den kändes lite för… våldsam och för sci-fi för min smak. Boken fick inte riktigt tag i mig och jag känner att jag hellre lägger tid på att läsa andra böcker än fortsättningarna. Det kan ju vara så att de andra böckerna blir bättre dock! 

Boken har också blivit film!

Likadant kände jag med Vampire Academy serien, då jag läste första boken men tyckte inte att den var så bra som alla sagt, och fortsatte därför inte med serien. Men då säger vissa att den första boken inte är den bästa av dem, och att jag måste fortsätta med serien - för att det blir bättre sen! 
Men, jag har faktiskt aldrig vart så förtjust i vampyr-böcker (förutom när jag var liten och älskade Twilight), och jag tror jag hellre läser andra böcker (så många böcker jag vill läsa, så lite tid!). 
Har du någon bok du inte läst, och inte heller tänkt läsa? Kommentera gärna! 

Det här blev ett väldigt förvirrat inlägg, men i alla fall, tack för att du läste!
Kram Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar