fredag 18 april 2014

30 days of books - Dag 18


18. En bok som du tycker är överskattad. 

Hela serien, skriven av Cassandra Clare. 
Jag hade hört mycket bra om The Mortal Instruments serien, och nästan studsade  ut från Bokia då jag köpt både första (City of Bones) och den andra (City of Ashes) boken i serien. Jag läste dem och tyckte att de var lite spännande här och där, men jag drogs inte in i boken som jag trodde. Jag hade för höga förväntningar på den helt enkelt. Men, smaken är ju delad, och jag tror att många älskar The Mortal Instruments lika mycket som jag älskar Hunger Games. 

För er som inte vet, The Mortal Instruments handlar om Clary Fray som bor i New York och lever ett lugnt och normalt tonårsliv, tills det visar sig att hon är en ”Shadowhunter” som har för uppgift att döda demoner. Tillsammans med den stiliga ”Shadowhuntern” Jace, upptäcker hon den hemliga och magiska sidan av New York, och ett nytt äventyr väntar med både onda och goda varelser (som varulvar, vampyrer och feer).
Jag vet inte om jag tycker den är väldigt överskattad, men för mig var det så att allt bra jag hört om den gjorde att jag fick förhoppningar, som jag själv inte tyckte stämde sen när jag läst två böcker av serien. 
Och gissa vad? Såklart har City of Bones också blivit film, men det gick inte vidare bra för den på bio. Jag tyckte att filmen var helt okej, men att boken var bättre. Specialeffekterna lyckades rätt bra, men jag fick en bättre känsla då jag läste boken. Filmen hade svensk biopremiär 23 augusti 2013, och översattes då till "Stad av skuggor". Om ni vill se trailern finns den här:





Trevlig påsk på er! Många kramar från Matilda <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar