torsdag 3 april 2014

Dina tre favoritkaraktärer och vilka böcker de kommer ifrån - 30 days of books challenge



Neville Longbottom från Harry Potter
Jag skulle lätt kunna nämna över 20 Harry Potter-karaktärer som jag älskar, men Neville är någon som har varit favorit sen jag blev Potterhead. Att jag drogs till Neville beror nog dels på att jag kan relatera till honom i de första böckerna. Han är inte hjälten som det alltid går bra för, utan har påverkats av sin bakgrund och blivit tillbakadragen. Neville är väldigt klumpig och det, om något, är något som jag känner igen mig i. Men tror att han är osäker så gör han ett jättelyft och växer verkligen i sig själv när han blir äldre. När Neville hittar vänner som bryr sig om honom, lärare som ger honom support och en uppgift att  utföra så blir han en riktigt hjälpte. Detta med att han verkligen utvecklas och blir starkare, men utan att bli helt upplåst eller få ett så stort att han blir ego gör att jag älskar honom så mycket. 
Jag måste också erkänna att min kärlek till karaktären också delvis grundar sig på en kändiscrush jag hade på skådespelaren Matthew Lewis (som spelar Neville i filmatiseringen) under typ 2012. 




Willafred Havishamn från Bröllopsfixarens dotter
  
Willafred är en underbar person från en bokserie som inte är lika känd som de ovannämnda. Hon kommer från serien Bröllopsfixarens dotter av Coleen Murtagh Paratore. Nu var det ett tag sedan jag läste böckerna om Willa, och även om handlingen är lite utsuddat i mitt förvirrade huvud kommer jag fortfarande ihåg hur mycket jag älskar Willa. Hon är inte den typen av person som man glömmer bort när man stängt boken, jag tror hon kommer finns med mig resten av mitt liv. 
Jag beundrade Willa så mycket när jag läste om henne. Som tolvåring fanns det för mig ingen som kunde vara coolare en hon. Att hon alltid åt massa körsbärspraliner och läste mycket, framför allt poesi, var så himla fräckt. Jag tyckte det då och även om jag kanske inte skulle se på Willa på samma sätt om jag läste boken nu, så spelar det ingen roll. Hon är en viktig karaktär som förtjänar att bli ihågkommen. 





Four från Divergent
Det var inte så länge sedan jag läste Divergent, så även om detta är en ganska nyligen upptäckt favoritkaraktär tycker jag absolut att han är värd att nämnas. Innan jag började läsa Divergent fick jag ett sms av min kompis som enbart sa ”jag är kär i Four”. Då fattade jag ingenting, jag undrade såklart vem hon pratade om. Hon berättade för mig att han kom från Divergent och sen var det inte mycket mer med det, men så fort jag själv hade läst boken skickade jag tillbaka ”jag ska gifta mig med Four”, jag var helt såld. Jag vet inte vad det är Veronica Roth gör, men hon får honom att kännas så verkligt. Trots att boken utspelar sig i en annan tid och i en helt annan värld kändes jag mig ändå attraherad till Four på alla sätt och vis när jag läste om honom. Tanken på att han Four som pojkvän gör mig helt varm, han verkar vara så underbar att vara nära. Four är varm och älskande, samtidigt som han är helt sjukt badass och cool på alla sätt och vis. Idag ska vi gå på Sveriges smygpremiär av Divergent och jag hoppas verkligen att Four blir bra på film. När jag först såg trailern blev jag helt chockad över att Four inte alls såg ut som jag hade tänkt mig. Theo James, som spelar Four, verkar vara en jättego person, men att vara 29 (och dessutom se ordentligt "vuxen" ut) och spela någon som bara är 18 känns lite för gammalt. Här är i alla fall lite fanart som jag tycker, utseendemässigt, visar en bättre bild av min Four:


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar