onsdag 23 april 2014

En bok som du brukade hata, men nu älskar - 30 days of books

Så länge vi båda andas - Stephanie Meyer
Efter vad Matilda skrev igår låter jag väl helt dum som säger detta, men jag ska försöka förklara. Jag håller absolut med Matilda, sexismen i Twilight är inget jag ser positivt på. Men faktum är att sexism och obehagliga våldtäktsmän är alltför vanliga för, så om jag vägrade att se på/läsa något med sexism i så skulle jag snart inte ha något kvar att läsa/se på. Absolut måste vi prata om det och jobba för att det i framtiden ska skrivas böcker, filmer och series med bättre kvinnosyn, men så länge världen ser ut som den gör, så känner jag att jag ibland måste bortse från sexismen och fokusera på det positiva som finns där. Jag försvarar inte sexismen i Twilight på något sätt, men jag kan gilla böckerna ändå. Jag kan även dra parallellen till tv-serien "supernatural" som jag kollar på just nu. Kvinnosynen där är helt förskräcklig och självklart är jag besviken på att en så bra serie inte kan ha en vettig kvinnosyn, jag hoppas även på att Supernatural blir bättre på detta i framtiden. Dock är serien fortfarande roande för att jag tycker om huvudkaraktären och intresserar mig en del i allt övernaturligt de träffar på, det är sådana saker som får mig att sitta en hel dag och sträckkolla på Supernatural.


Sista Twilightboken är bra och jag tror det är först nyligen jag insåg att jag får tycka det. Från början läste jag böckerna för att ha ett vettigt underlag när jag sa att jag inte tyckte om dem, idiotisk anledning. Det var jättedumt av mig att börja läsa en bok med inställningen att det skulle vara skit. Och då gillade jag dem heller inte, i alla fall inte de första två. Men trots att jag sa att jag inte gillade böckerna så fortsatte jag läsa och bara det borde ju säga något om att jag kanske inte hatade de där böckerna så mycket trots allt. Dock var jag fast bestämd över att Twilight inte var bra och lyssnade inte alls på den lilla delen av mig som faktiskt tyckte det var kul att läsa dem. Att jag idag kan säga att jag gillar Så länge vi båda andas, trots att hela Twilight-serien är fyllde med en dålig kvinnosyn och att jag inte gillade den förut, är för att jag fortfarande kommer på mig själv att tänka på den. Jag inser att jag nog alltid har gillat den, jag älskar den inte på långa vägar, men gillar den definitivt. Ofta skojar jag om Twilight och hur dålig den är, för att det är åsikten jag förväntas ha idag, men varför skulle jag ens bry mig om att prata om den ifall den inte betydde något? "betydde något" är kanske lite stark uttryckt, det är inte så att boken har förändrat mitt liv eller något sånt.

Det som gör att jag gillar Så länge vi båda andas är att den roar mig. <--  Där kom meningen jag har försökt säga hela tiden.
Det spelar inte roll att Twilight egentligen är en dålig bokserie som många tycket illa om, för om det gör mig glad att läsa böckerna så är det okej. Stephanie Meyer skriver på ett sätt som gör att man lätt kommer in i det man läser, det har jag redan sagt i tidigare inlägg om Twilight, men whatever. Jag tycker att Stephanie skriver bra bladvändare, jag kommer inte ihåg exakt vad hon använder för språk och om jag gillar det, men hon skriver så att det är svårt att lägga ifrån sig boken. Hon skriver också roligt. Inte i de första två böckerna, de känns torra, men när jag läste Så länge vi båda andas skrattade jag flera gånger. Några skämt, som jag visserligen idag tycker är jättelarviga, gick jag tillbaka till flera gånger efter att boken var utläst och skrattade igen.
Sen är det allt det här hatet som gör den extra roande, det är kul att ha en töntig bok att skratta åt. "Ett gott skratt förlänger livet" säger man och när en bok har gett en så många skratt är det svårt att hata den på riktigt.  

Jag vet att det är inlägget går åt flera håll och att jag säkert säger emot mig själv på flera ställen. Men det här är bara lite av mina tankar kring en bokserie som har fått väldigt mycket kritik. En bok som jag på senare tid har insett kanske inte vara så hemsk som jag först trodde, på grund av nöjet den ger mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar