söndag 13 april 2014

En favoritbok från din barndom - 30 days of books

Jag tänkte först skriva om En Ö i Havet, för det är verkligen min favoritbok från barndomen. Allt som allt tror jag att jag har läst den tio gånger på sådär 8 år. Men eftersom jag redan har nämnt den boken, så blir det roligare om jag berättar lite om något annat jag läste som yngre och älskade(och fortfarande älskar): BAMSE!

Så länge jag kan minnas så har jag läst bamsetidningar och sett filmer med bamse. Då jag har en lillebror har vi en prenumeration på Bamse och jag läser fortfarande tidningarna ibland. Nuförtiden så läser jag självklart ut bamsetidningarna väldigt snabbt och många serier är repriser som jag har läst tidigare, men min åsikt om Bamse har inte ändrats ett dugg. Bamse är, och kommer nog fortsätta vara länge till, något som jag verkligen älskar.
Det finns många anledningar till att jag tycker Bamse är bra och till varför det känns som en vettig sak att läsa för barn. När man tänker bamse tänker de flesta nog på serietidningar, även om det finns filmer och andra böcker, och jag tycker serietidningar är jättepraktiska. Om man ska ta med sig en serietidning är den lätt att packa, serier brukar vara korta, men innehålla mycket historia, så man behöver inte lägga så mycket tid vid varje lässtund och en serietidning innehåller bilder som hjälper till att sätta igång fantasin. Detta är väldigt generellt och gäller alla serietidningar, men det finns annat som göra Bamse unikt. Bamse har en bra moral och är lärande, det låter så tråkigt när jag skriver det så, men det är det inte. Alla historier i Bamse är lagom spännande och tilldragande för ett barn och samtidigt som det bara är en saga så finns det en bra grund bakom. När man redan som lite läser saker från ett vettig perspektiv där man får lära sig att inte döma folk baserat på utsida och acceptera alla så stor jag det blir lättare för barn att tillämpa detta senare i livet. Många vet nog hur Vargen var elak från början, men att han blev snäll och kompis med de "snälla" när han bara fick lite kärlek. Ett annat exempel på en Bamseserie där en bra moral tas upp är "Bamse och Kalle-svartskalle" från 1988 som handlar om en igelkott som blir mobbad för att han har svart hår, alla andra är bara bruna. Då visar Skalman alla en film som en ensam svart kanin i en koloni full med vita kaniner. Den svarta kaninen blir ledsen och lämnar sin koloni, för att sedan upptäcka att det finns en annan koloni med bara svarta kaniner, med undantag för en vit kanin. De två udda kaninerna hittar varandra och får en stor familj med kaniner i alla färger och former. Det finns flera andra serier mot rasism, mobbning osv. men jag kan inte ta upp dem alla här!
 I Bamse tar man inte bara upp en bra moral, utan ger en också chansen att lära sig historia, ett av mina favoritämnen. Under 2013-2014 har det varit en återkommande serie om Herkules 12 storverk, där de berättade om ett nytt storverk i varje tidning.

Jag är ledsen för att det har texten är så osammanhängande, men jag har varit på ett möte under helgen och just nu är jag väldigt trött. Hoppas detta förklara lite varför jag gillar Bamse så mycket :)    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar