måndag 16 februari 2015

Utvandrarna av Vilhelm Moberg

Titel: Utvandrarna
Författare: Vilhelm Moberg
Utgivningsår: Första utgåvan 1949, min utgåva 2013.
Antal sidor: 573.



Handling: Det är i mitten av 1800-talet och i en socken i Småland börjar bönderna fundera på att utforska ett land på andra sidan oceanen. I boken följer vi främst Karl-Oskar och Kristina, men även andra i deras socken. Vi ser hur de lever som bönder och sedan hur de bestämmer sig för att flytta till Nordamerika.


Jag tycker: Det finns inget i den här boken som jag inte gillade. Jag tycker om att läsa historier som utspelar sig förr i tiden och den här boken beskriver så väl livet i 1800-talets Sverige. Den är ganska lång, men jag har läst den under sportlovet, där jag har haft mycket tid, så det störde inte mig. Språket är väldigt målande, ibland kan det bli lite långrandigt, men för det mesta tillför beskrivningarna något till berättelsen.


En sak som jag verkligen älskar är att replikerna är skrivna med dialekt, ofta stör jag mig jättemycket på det, men i Utvandrarna kunde jag höra dialekten i huvudet (som Emil i Lönneberga tänker jag mig) och tyckte det var gulligt. Det gjorde att det kändes mer genuint och verklighetstroget.


Karaktärerna är intressant tycker jag, det finns personer av alla dess slag i denna bok, men Kristina och Karl-Oskar är definitivt mina favoriter. Sättet de pratar med varandra är underbart och de är så snälla mot varandra. När Kristina är sjuk som tar Karl-Oskar hand om barnen och lagar mat, trots att det är “kvinnogöra” och de stöttar hela tiden varandra för att ta sig igenom livet, som på många sätt är väldigt tufft för dem.
Det finns tre böcker till i serien om Utvandrarna och jag längtar efter att läsa dem. Jag har läst en del klassiker och det här är den första som jag har tänkt “wow, jag förstår verkligen varför det här blev en klassiker”. Andra klassiker har jag tyckt har varit okej, men den här var verkligen B R A. 


Rekommenderas till: Alla! Eller i alla fall alla som är över 13  år och har viss läsvana. Den är stundtals ganska hemsk och därför tycker jag att man ska vara lite äldre och eftersom den är såpass tjock och använder sig av ett gammalt språk är det lämpligt att man är van vid och trivs med att läsa.


Betyg: 5/5








/Josefin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar