måndag 29 juni 2015

Bokcirkelträff No.4

Hej fina ni! Idag var det dags för vår fjärde träff inom Bokcirkeln (dock var vi alla överens med att det känns som om vi läst fler böcker än fyra!). Jag cyklade raskt hem från mitt sommarjobb, och vid 17 kom Alice, Tella, Elsa och Josefin hem till mig (Anna är nämligen i Sicilien för tillfället).

Tills denna träff har vi läst The Guernsey Literary and Potatoe Peel Pie Society av Mary Ann Shaffer (och delvis Annie Barrows).

Såhär säger GoodReads om bokens handling:
"January 1946: London is emerging from the shadow of the Second World War, and writer Juliet Ashton is looking for her next book subject. Who could imagine that she would find it in a letter from a man she’s never met, a native of the island of Guernsey, who has come across her name written inside a book by Charles Lamb….
As Juliet and her new correspondent exchange letters, Juliet is drawn into the world of this man and his friends—and what a wonderfully eccentric world it is. The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society—born as a spur-of-the-moment alibi when its members were discovered breaking curfew by the Germans occupying their island—boasts a charming, funny, deeply human cast of characters, from pig farmers to phrenologists, literature lovers all."


                      Och detta tyckte vi om den:



Om det är svårt att se, fick den i alla fall 4/5 "potatisskalspajer"!



Hallonpaj, Ben&Jerry glass och popcorn serverades!




Michelle Dockery.
Jag tror att hon skulle passa fint som Juliet!


Har kollat runt lite på nätet, och det boken ska troligtvis filmatiseras!
Först hade huvudkaraktären Juliet tänkts spelats av antingen Kate Winslet, Anne Hathaway eller Emily Blunt, (bra skådespelerskor alla tre).
Men det blev ändrade planer så nu blir det troligtvis Michelle Dockery - känd som Lady Mary Crawley från Downtown Abbey.










Tills nästa gång ska vi läsa novellsamlingen Zombies vs. Unicorns, där Holly Black (Spiderwick, Den vita katten etc.) samlat ihop alla noveller från olika författare.
Det var Alice som föreslog boken, och det är olika författare som "argumenterar" för antingen zombies eller enhörningar, via noveller.

Det ska bli minst sagt spännande att läsa denna, verkar rätt unik än så länge :D





Kramar från Matilda


2 kommentarer:

  1. Ah, så fint att få vara med på ett hörn av er bokcirkel. :) Och så himla mysigt med en anteckningsbok i bild (japp, älskar anteckningsböcker i alla former!).
    Kul att ni gillade boken! Det gjorde jag också när jag läste den för några år sedan.
    Och kul val till nästa bokcirkel! Jag läste den boken förra året (tror jag) och gillade den. Självklart är det alltid svårt att ge ett enda betyg till en bok med flera olika författare, och ibland kan ju kvaliteten variera, men jag har för mig att de flesta novellerna var bra, på sitt eget lilla vis. (jag läser förresten en bok av Diana Peterfreund just nu och det är tack vare hennes bidrag till just den boken!)

    Trevlig sommar på er! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så förvånad över att så många här läst boken! Innan vi hittade den till bokcirkeln hade ingen av oss hört talas om den.

      Och jag ser mycket fram emot nästa bokcirkeln, precis som du säger kan ju kvaliteten på noveller variera och eftersom vi är sex stycken som ska diskutera lär vi ju ha olika åsikter om vilken som är bäst. Det ska bli spännande att se :)

      Ha en toppensommar Gabriella, Kram från Josefin!

      Radera